טיפול תזונתי בדלקת פרקים – 12 המאכלים שיש להמנע במצב של כאבים ודלקת מפרקים

התפרסם ב דלקות וכאבי פרקים | 0

דלקת פרקים היא צורה שכיחה של הפרעה שמערבת דלקת של מפרק אחד או יותר. ישנם מעל 100 סוגים של דלקות מפרקים. הצורה השכיחה ביותר היא דלקת מפרקים ניוונית, אחרי טראומה למפרקים, זיהום במפרק, או הזדקנות. צורות אחרות של דלקת מפרקים הן דלקת מפרקים שגרונית, דלקת מפרקים פסוריאטית ומחלות חיסון עצמיות. דלקת פרקים זיהומית נוצרת ע"י זיהום במפרק.

התלונה העיקרית של אנשים הסובלים דלקת פרקים היא כאב במפרק. הכאב לרוב קבוע ויכול להימצא במפרק הפגוע. הכאב שבדלקת המפרקים נגרם מהדלקת שמסביב למפרק, מנזק למפרק כתוצאה ממחלה, בליה ומתיחות יומיומיות, ובמפרקי השרירים הוא נגרם כתוצאה מתזוזה של כוח כנד עייפות, מפרקים כואבים וקשיות.

 

סימנים וסימפטומים

הכאב, שמשתנה בחוזקתו, הוא סימפטום שכיח בכמעט כל הסוגים של דלקת פרקים. סימפטומים נוספים כוללים נפיחות, קשיות וכאב מסביב למפרק. דלקת מפרקים שגרונית או זאבת עלולים להשפיע על איברים נוספים בגוף, והם מובילים לסימפטומים נוספים ומגוונים.

 

הסימפטומים יכולים לכלול:

חוסר היכולת להשתמש בזרוע, ברגל, בברכיים ובכתף

קשיות חמורה יותר בבוקר או לאחר פעולה

חולשה ועייפות

אובדן משקל

הפרעות שינה

כאבי שרירים

רגישות

קושי בתזוזה של המפרק

חולשה בשרירים

אובדן גמישות

ירידה בקיבולת האירובית

 

תרגילי ההתעמלות הטובים לדלקות פרקים:

ניתן לבצע מגוות של תרגילי התעמלות על מנת לטבפל בדלקת הפרקים כגון סקוואטים, יוגה ועוד. כדי לדעת איך תרגילים אלו עוזרים ואיך ניתן לעשותם, הכנו מאמר נוסף המסביר מהם תרגילי ההתעמלות הטובים ביותר לאנשים הסובלים מדלקות פרקים.

 

מאכלים שיש להימנע מהם לטיפול בדלקת פרקים

מומלץ להמנע מהמאכלים הבאים על מנת לטפל בדלקות שונות כגון: טיפול בדלקת בכתף, טיפול בכאבי ברכיים וטיפול בדלקת פרקים בכלל.

 

1. הפחיתו ב-AGEs

הכוונה בAGE היא לא לגיל שלכם. (Advanced glycation end product AGE ) הוא רעלן שנוצר בעת חימום אוכל, צלייתו, טיגונו או פסטורו. הAGE מזיק לחלבונים מסוימים בגוף, והגוף מנסה להפריד את הAGE מהציטוקינים, שהם ה"שליחים" של הדלקת.

 

2. מוצרי חלב

מוצרי חלב תורמים לכאב דלקת המפרקים בגלל סוגי החלבונים שהם מכילים. לפי ועדת הרופאים לרפואה אחראית (PCRM), עבור אנשים מסוימים, החלבונים הללו עלולים לגרות את הרקמות מסביב למפרקים. חלק מהאנשים שיש להם כאב במפרקים עוברים בהצלחה לדיאטה טבעונית ללא מוצרים מהחי.

מה שאתם יכולים לעשות: במקום לקבל חלבונים מבשר ומוצרי חלב, ניתן לקבל חלבון מהצומח מתרד, אגוזים או סויה, טופו, שעועית, עדשים וקינואה.

 

3. חומרים משמרים ומלח

מומלץ שתדעו מה יש באוכל שלכם. הרבה מאכלים מכילים יותר מדי מלח וחומרים משמרים שמאריכים את חיי המוצר. עבור חלק מהאנשים, אכילה מופרזת של מלח יכולה להוביל לדלקת במפרקים. מומלץ לנסות להפחית את צריכת המלח כמה שניתן.

 

4. שמן תירס

הרבה חטיפים ומאפים מכילים שמן תירס או שמנים אחרים עשירים בחומצות אומגה-6 שמנות. למרות שהמטעמים מספקים את בלוטות הטעם שלכם, הם יכולים ליצור דלקת. כמה מחקרים חקרו את השפעת שיכוך הכאבים של חומצות אומגה-3 שמנות עבור אנשים עם דלקת מפרקים שגרונית ומצאו ששמן דגים, שכולל חומצות אומגה-3 שמנות, יכול לעזור בשיכוך כאבי מפרקים.

 

5. בשר אדום

אם יש לכם דלקת מפרקים, מומלץ להימנע מאכילה של כמות גדולה של בשר אדום. סיבה אחת להימנע מבשר אדום ומוצרים מעובדים היא שהם מכילים כמויות גדולות של חומצת אומגה-6 שמנות שנקראת חומצה ארכידונית, שמחמירה את הכאב ואת הדלקת. בשר אדום כולל גם כימיקלים כמו ניטריט ופורין שעלולים לגרום לכאב ונפיחות במפרקים.

 

6. סוכר מלאכותי

רמות גבוהות של צריכת סוכר עלולים ליצור עלייה ביצירה של AGE בגוף שגורמים לדלקת. סוכר עשיר בקלוריות עלול לגרום לעלייה במשקל, שיוצר לחץ נוסף על המפרקים ומגביר את הכאב. מומלץ להימנע ממשקאות ממותקים כמו משקאות קלים, משקאות פרי ודגני בוקר עתירי סוכר. מומלץ להימנע גם מעוגות, ממתקים וחטיפים עתירי סוכר. מומלץ להשתמש בממתיקים טבעיים במקום מלאכותיים, כמו דבש, סטיביה ודבשה.

 

7. ביצים

צריכה קבועה של ביצים עלולה להוביל לכאב ונפיחות במפרקים. החלמון בביצה מכיל חומצה ארכידונית שמגבירה את הדלקות בגוף. בביצה קיים שומן רווי שתורם גם הוא לדלקות ולכאב. מומלץ לאכול חביתה מהחלבון בלבד, ולהימנע מצריכה של החלמון.

 

8. אוכל מטוגן

אוכל מטוגן מזיק לא רק ללב, אלא גם למפרקים. האוכל המטוגן סופג אומגה-6 מהשמן. למרות שאומגה-6 טוב עבור הבריאות הכללית של הגוף, צריכה מופרזת יכולה להוביל להפרשת אנזימים בגוף שיוצרים דלקת. זה לא אומר שאתם צריכים להפסיק לצרוך אוכל מטוגן. עם זאת, מומלץ להגביל את הצריכה של אוכל מטוגן לכמות סבירה.

 

9. מלח שולחן

אם אתם קוראים את זה, כנראה שאתם צריכים קצת מלח בשביל לשפר את הטעם של המאכלים שלכם ולתת לאוכל את הטעם הנדרש. עם זאת, מלח יכול לגרום לאגירת נוזלים ונפיחות. מלח שולחן או מלח מזוקק מכילים תוספים וכימיקלים שעלולים לגרום לחוסר איזון בנוזלים בגוף. באופן טבעי, הגוף זקוק למינרלים כמו סיליקון וזרחן בשביל לתפקד כראוי, והם לא נכללים במינרלים במלח השולחן. ניתן להפחית את הסיכון לשברים ודלדול עצם ע"י הגבלה של צריכת מלח שולחן (שמפחיתה את אובדן הסידן בעצמות).

 

10. אלכוהול

צריכה מופרזת של אלכוהול עלולה להוביל לבעיות בריאותיות, כולל דלקת במפרקים. אלכוהול מכיל רמות גבוהות של פורין שהופך לחומצת שתן. חומצת שתן ידועה כגורמת לדלקת במפרקים. אם אתם כבר חולים בדלקת מפרקים, מומלץ מאוד להימנע מצריכת אלכוהול. בשביל למנוע התנפחות וכאב במפרקים, יש להימנע מצריכה של בירה ומשקאות אלכוהוליים אחרים.

 

11. דגנים מזוקקים- יכולים לגרום לדלקת פרקים

דגנים וקמח מעודן עלולים לגרום לנפיחות, שיכולה להוביל לדלקת פרקים. קמח ודגנים מזוקקים הם מאכלים בעלי אינדקס גליקמי גבוה. המאכלים הללו מייצרים AGE שתורמים לדלקות. בדגני בוקר אין ויטמין B וסיבים ואין להם קלוריות. הסיכון ללקות במחלות שגרוניות כמו מחלות לב, סרטן וסכרת עולה עם צריכה שגרתית של דגני בוקר.

 

12. מוצרי חלבון מי גבינה

קסאין וגלוטן בחלבון מי גבינה עלולים ליצור דלקות וכאבים. קסאין אחראי לייצור של חומצת שתן בגוף, ועודף בחומצת שתן בגוף עלול להוביל לדלקת וכאב בגוף, לרבות במפרקים. כאב במפרקים שנגרם מחומצת שתן ידוע גם כשגדון. כאב זה יכול להיות חמור מאוד והוא עלול ליצור נזק בלתי הפיך למפרקים.

מוצרים טבעיים לטיפול בדלקות פרקים

לסובלים מדלקות פרקים חשוב מאוד לדעת איזה מוצר לבחור על מנת לקבל את הטיפול הטוב ביותר ובאותה נשימה לא לצרוך מוצר היכול לפגוע בגופכם. הימנעו משימוש במוצרים לא טבעיים הכוללים סטרואידים ומרכיבים כימיים, הם יכולים לפגוע בגופכם!

השתמשו בקרמים טבעיים- ישנם קרמים טבעיים הנלחמים בכאב ובדלקת הפרקים. עשו להצמכם טובה ואל תעשו שימוש במוצרים היכולים להזיק לגופכם. אם יש בידכם מוצר כזה בבית, קחו מספר דקות כדי לקרוא את עלון לצרכן ובעיקר על כל תופעות הלוואי של המוצר. זה לגמריי לא שווה את זה נכון? בצריכה של מוצר טבעי אין סיכון כמעט כלל. מוצרים טבעיים יכולים לא רק לעזור לכם לפתרון הבעיה אלא יכולים לתרום לבריאותיכם.

 

אהבת את הפוסט? שתף אותו עם חבריך.

Leave a Reply