תרגילי ההתעמלות הטובים ביותר לדלקת וכאבי מפרקים

התפרסם ב דלקות וכאבי פרקים | 0

תרגילי ההתעמלות הטובים ביותר לדלקות וכאבי פרקים בברכיים

לפי סקר שהתבצע, ל-10% מהאנשים הסובלים מדלקת פרקים יש בעיות ברכיים. הבעיה מתפתחת מנוקשות מתמשכת וכאב. הסימנים של דלקת מפרקים בברך מתחילים בקושי בעלייה במדרגות וכיפוף הברכיים. תרופות הן לא הפתרון היחיד לבעיה. אדם שנוהג ללכת באופן יומיומי או שמתעמל הוא בעל סיכויים נמוכים יותר ללקות במחלה זו.

תרגילי כושר עבור דלקת מפרקים יכולים לעזור מאוד לאנשים עם המחלה. במחקר אחד שנערך, בערך 53% מהאנשים שיש להם בעיות שקשורות לדלקת מפרקים לא מתעמלים או יוצאים להליכות. מעבר להתעמלות, הליכה היא מאוד מומלצת על ידי רופאים עבור דלקת מפרקים. ההליכה מחזקת את השרירים והמפרקים הודות להתחזקות זרם הדם באיזורים אלה. אדם יכול ליצור לעצמו תוכנית אימונים. פרט להליכה, ישנם הרבה אימונים אחרים שיכולים לטפל בדלקת מפרקים. שחייה או פעילויות מים אחרות מיטיבות אף הן עם המחלה. רכיבה על אופניים באיטיות בונה סיבולת ומורידה בהדרגה בכאב.

אם יש לכם דלקת מפרקים שגרונית, מומלץ שתתחילו באימונים איטיים וקלים. מומלץ לקבל תמיד עזרה מפיזיותרפיסט או רופא לפני תחילת האימונים. עבור מתחילים, ניתן להתחיל בחמש דקות ובהדרגה להעלות את זמן האימון והמהירות. לוח זמנים קבוע הוא מאוד חשוב. אחרת, האימונים לא מועילים. אם יש לכם בעיות חמורות נוספות כגון מחלות לב או בעיות רפואיות שונות, מומלץ להיוועץ עם הרופא לפני שמתחילים בתוכנית אימונים כלשהי. זה מאוד חשוב שתדעו את הטבע ורמת החומרה של המחלה שלכם באמצעות הסימפטומים. ניתן להפחית נוקשות וכאב בינוני ע"י התעמלות, אך אם יש דרגת חומרה כלשהי, גם תרופות הן נחוצות. מומלץ עבור חולים גבוהים לבחור בעיסויים.

דלקת מפרקים שגרונית נגרמת מאובדן פתאומי של סחוס במפרק או בברכיים. זהו הסוג הנפוץ ביותר של דלקת מפרקים. בערך 8.5 מיליון אנשים בבריטניה ו-27 מיליון אנשים בארה"ב סובלים ממחלה זו. המחלה מחמירה עם הזמן והיא חשוכת מרפא. חלק מהטיפולים יכולים רק לשלוט במצב ולעזור עם הכאב השגרתי. החולה יכול להמשיך עם טיפולים פעילים, אך לא ניתן לרפא את המחלה לגמרי. ידיים, ברכיים, מפרקים, עמוד השדרה והצוואר הם האיזורים בגוף שמושפעים מהמחלה. המחלה הזו משפיעה על הסחוס, שהוא החלק המחבר במפרקים ועוזר לבצע תנועות פשוטות. במחקר אחד הוכח שהמחלה נפוצה יותר בקרב נשים מאשר אצל גברים.

המחלה מתפתחת לאחר גיל 40, אך ניתן לראות אותה גם אצל אנשים צעירים יותר שסובלים מהשמנת יתר. המחלה גורמת לנכות ומפחיתה את רמת הפעילות ואת איכות החיים. כאב חוזר ונשנה יכול להיות סימפטום ולכן מומלץ ליצור קשר עם רופא לפני שהכאב מחמיר. המחלה נפוצה בעיקר בברכיים ולה סימפטומים של עצירות, בחילות, סחרחורות וכאבי בטן. השמנת יתר היא אחד מהגורמים למחלה.

 

תרגילי כושר לדלקת מפרקים בברכיים

תרגילי כושר לדלקת מפרקים בברכיים

דלקת מפרקים בברכיים יכולה להיות מחלה מאוד כואבת. הרבה אנשים מסביב לעולם סובלים מכאבים בברכיים בגלל הדלקת או בגלל מצב רפואי לא נעים אחר, כמו דלקת מפרקים שגרונית שנגרמה מזאבת, או מחלות חיסון עצמי אחרות. למרות שהתעמלות תהיה קצת מסורבלת בהתחלה, חשוב לחזק את השרירים והרצועות מסביב למפרק בשביל שיוכלו לתמוך בו.

 

סקוואטים

היצמדו עם הגב אל הקיר, כפות הרגליים ברווח הכתפיים. כופפו את הברכיים מעט, עצרו אם אתם מרגישים כאב. החזיקו לשלוש שניות (בהדרגה חמש שניות ואז עשר) ולאחר מכן לשחרר. המשיכו לחזור על הפעולה חמש פעם ברציפות, כמה שיותר פעמים ביום.

תרגיל נוסף: שכבו על הרצפה. החזיקו את קרסול ימין בחוזקה עם יד ימין ומשכו אותו לכיוון הישבן עד שאתם מרגישים מתיחה. החזיקו חזק וספרו עד חמש ולאחר מכן שחררו. חזרו על הפעולה בצד השני, ובסך הכל 10 פעמים בכל צד.

 

התחילו לזוז

תרגילי סיבולת חשובים גם הם לאנשים עם ברכיים דלקתיות. שימוש במכשיר האליפטי(התחילו לאט ויציב למשך 5 עד 10 דקות והגבירו בהדרגה) יכול לעזור לסיבולת שלכם ולחזק את השרירים מסביב לברך. רכיבה על אופניים (נייחות או ניידות) היא גם דרך טובה להתחזק. רשמו לעצמכם לרכוב 10 דקות ביום, והגבירו את הקצב כמה שאתם יכולים. למרות שהתרגילים נהדרים לברכיים שלכם, חשוב לזכור לא לקחת חלק בפעילויות כמו הליכה עד שאתם מרגישים שהברכיים שלכם חזקות מספיק. אם אתם יוצאים לריצה או משתמשים בהליכון, זכרו שהפעולות מטיחות את הברכיים שלכם ומחמירות את הדלקת.

 

רשמו לעצמכם

שבו לשיחה עם הרופא שלכם לפני שאתם מתחילים כל תוכנית אימונים. אולי תקבלו המלצה לפעילויות מסוימות או המלצה להימנעות מפעילויות אחרות בהתאם למקרה שלכם. לפעמים כדאי לנסות לרדת במשקל. אין צורך שתפעילו לחץ נוסף על הברכיים שלכם. בנוסף, כדאי להפסיק לעסוק בפעילות כלשהי אם אתם מרגישים כאב.

 

יוגה עבור דלקת מפרקים

יוגה עוזרת לא מעט לאנשים עם דלקת מפרקים כטיפול נוסף להקלה בסימפטומים.

יוגה עוזרת לא מעט לאנשים עם דלקת מפרקים כטיפול נוסף להקלה בסימפטומים.

באופן ספציפי מדובר בהאטה יוגה, זהו סוג יוגה שעובד על מספר נקודות: תנוחה, נשימה, ריכוז, רגיעה, מדיטציה… חולים שסובלים מדלקת מפרקים בברך או פוליארטריטיס (דלקת המשפיעה על מספר מפרקים ביחד) נבחנו ע"י צוות מחקר של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור. הם חולקו לשתי קבוצות. אחד הקבוצות ביצעה יוגה פעמיים בשבוע למשך חודשיים, והקבוצה השנייה לא. שתי הקבוצות קיבלו טיפול רפואי זהה במשך הזמן.

לאחר שמונה שבועות, לאחר הערכה של שתי הקבוצות, נמצא שאצל הקבוצה שעסקה ביוגה נרשם שיפור משמעותי באיזור הכאב, רמות האנרגיה שלהם, תפקוד פיזי, בריאות נפשית וביצוע פעולות יומיומיות, אישיות ומקצועיות. לא היו תופעות לוואי כלל, בגלל ששיעורי היוגה היו מפוקחים ע"י מורי יוגה מנוסים והתרגילים הותאמו אישית.

כמובן שהכוונה היא לא לבצע ניסויים, אבל כדאי מאוד לקבל ייעוץ (ואור ירוק) מהרופא. לאחר האישור תוכלו להתחיל לעסוק ביוגה תחת השגחה של מאמנים מוסמכים עם ידע. יוגה בהחלט לא תפתור לגמרי את כל הבעיות, אבל אם יש אדם שמאמין במחקר הזה, הוא יכול להניח שהתרגילים עוזרים ומקלים.

 

יוגה ומחקר דלקת מפרקים

שמונה שבועות של יוגה משפרים את הבריאות הפיזית והפסיכולוגית ואת איכות החיים של חולים בדלקת מפרקים שגרונית ודלקת מפרקים ניוונית, לפי מחקר של סוזן ברלט. סוזן היא פרופסור לרפואה במרכז ג'ונס הופקינס בבולטימור.

במחקר השתתפו 75 אנשים שסובלים מדלקת מפרקים ניוונית בברכיים או דלקת מפרקים שגרונית. חלק מהאנשים נרשמו ברשימת המתנה, וחלק קיבלו שמונה שבועות של שיעורי יוגה פעמיים בשבוע. לפני ואחרי שיעורי היוגה בוצעה הערכה פיזית ומנטלית של החולים ע"י החוקרים, שלא ידעו אם האדם שהם בודקים נמצא ברשימת ההמתנה או בשיעורי היוגה. קבוצת היוגה הראתה שיפור של 20% ביחס לאנשים ברשימת ההמתנה. הם סבלו מפחות כאב, הייתה להם יותר אנרגיה ומצב רוח טוב יותר. הם גם היו בעלי יכולת טובה יותר לבצע פעולות פיזיות בבית ובעבודה. יכול להיות שבמקרה, כמובן, אפקט הפלציבו לקח חלק במצב של החולים: למרות שהחוקרים לא ידעו באיזו קבוצה כל חולה נמצא, הם ידעו זאת בעצמם.

 

בטוח ויעיל

היוגה באמריקה בתנופה. בערך 1 מכל 10 אמריקאים עוסק ביוגה בשביל הבריאות והחיטוב. ברלט החליטה לחקור את ההשפעה של תרפיית התנועה המרגיעה בחולי דלקות מפרקים שגרונית וניוונית. "יוגה מותאמת במיוחד לקבוצות הללו. זהו שילוב של התעמלות וטכניקות רגיעה, שמתמקדות במגבלות שמשתנות מדי יום. המטרה העיקרית של הניתוח הייתה לקבוע האם יוגה בטוחה ויעילה לחולים בדלקת מפרקים ניוונית ושגרונית". המדריכים היו מנחי יוגה מנוסים שקיבלו הדרכה נוספת על מנת לדעת לסגל את התנוחות למפרקים הפגיעים של החולים.

 

אהבת את הפוסט? שתף אותו עם חבריך.

Leave a Reply